Taggmoln


Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, affärsmål, Lantmännen, Elearning, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, sveriges bästa byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Tetra Pak, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, mätning, multikulturella kunder, metod, kreativitet, Diesel, Cardo, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, kompetens, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, utförande, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, kontor, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kundansvarig, Flextrus, byråintäkt, Giza, engelskspråkiga copywriters, Crawford, blogg, 2013, utmärkelse, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, EuroMaint, DIAB, publikation, case, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, Nordea Masters, strategi, priser, internationell, image, events, marknadsstrategi, styrka, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Duni, Alfa Laval, arkiv, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, copywriter, filosofi, Stockholm Open, mångfald, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, CellaVision, utvärdering, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, b2b, AAA, kultur, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2019 01 sep
Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2020

Den digitala byrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna som kommer att påverka näringslivet under året som kommer. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad. 2020 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:

1. Digitala annonssystem blir allt smartare
De senaste åren har det varit stort fokus på digital annonsering när det gäller att styra kampanjer mot specifika målgrupper och nå mätbara resultat. En intressant styrning är mot personer som är ”in-market”, det vill säga som befinner sig närma ett köpbeslut. Men möjligheterna med digitala kanaler är minst lika stora för att bygga ditt varumärke. Annonssystemen blir allt smartare: det är möjligt att bestämma vem som ska få se vilken typ av annons med en häpnadsväckande precision.

2. Googles lansering av BERT påverkar SEO
BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) är en av Googles största uppdateringar sedan 2015. Den har visat sig kunna lista ut avsikten med en sökfråga. BERT påverkar längre frågor där sammanhanget är svårt att förstå. Håll koll på den del av din organiska trafik som kommer in via "long tail"-sökningar.

3. AI och maskininlärning blir vardagsverktyg
Användningen av artificiell intelligens (AI) och maskininlärning expanderar i ännu högre takt nästa år. Företag säljer numera lätthanterliga och molnbaserade verktyg till rimliga kostnader. Exempelvis tillhandahåller IBM en AI-chattbot som du kan konfigurera på tio minuter. Och i oktober lanserade Sitecore Auto Personalization som en del av sin Experience Platform. Ytterligare ett exempel är Coveo, som är ett rekommendations- och sökverktyg för bland annat Salesforece, Sitecore och Dynamics365.

4. [Digitala] känslor blir allt viktigare
B2B-kunder har en annan känslomässig relation till sina leverantörer än vad B2C-marknadsförare har mot konsumenter. Den här typen av relationer är lätt att förbise, men den är precis lika viktig för försäljningen som i B2C-relationen. Din kommunikation i ord, film, bilder, typografi, färger och UX måste stärka de emotionella argument som driver försäljning.

5. Extended Reality (XR) får sitt genomslag
XR är kombinationen av VR- och AR – med ett VR-headset kan du placera ett holografiskt piano i rummet som du kan spela på. XR har använts i spelvärlden i ett par år, och under 2020 kommer tekniken slå igenom i företags marknadsföring, enligt författaren, futuristen och Forbes-skribenten Bernard Marr. XR kommer att bli allt viktigare inom allt från utbildning till simuleringar, och tekniken kommer även användas för att utveckla metoder för att interagera med kunder. 

6. IoT-data blir ett verktyg för marknadsföring
Alla uppkopplade enheter (IoT) kommer bli en guldgruva av data för marknadsförare. Data ger dig möjlighet att visa personaliserade, kontextuella och platsbaserade annonser. Om du exempelvis befinner dig nära en stormarknad som du handlar regelbundet på kan platsbaserade annonser eller push-meddelanden visa dig en lista över livsmedel du kan vara intresserad av att köpa, baserat på dina historiska data och konsumtionsmönster.

7. Datorbaserat seende och ansiktsigenkänning blir mainstream
Inom detta område ser vi inte bara en bred utrullning av nya prylar för konsumenter – många nya B2B-lösningar lanseras också, t ex kameror och mjukvaror som automatiskt kan upptäcka trasiga produkter eller logistikproblem i produktionen. Många kameraleverantörer erbjuder avancerade lösningar relaterade till smarta städer – inte bara för att upptäcka brottslighet, utan även övervakning inom områden såsom trafikplanering och miljöefterlevnad. Datorbaserat seende gör också ansiktsigenkänning till ett hett ämne.

8. Behovet av en konsekvent kundupplevelse ökar
Att skapa bra kundupplevelser och optimera kundresorna genom alla kontaktpunkter är ett enkelt recept för framgång. Kunder interagerar med dig via olika enheter i olika kanaler, men de förväntar sig att kundupplevelsen är konsekvent oavsett hur de har kontakten. Om de exempelvis söker efter produktinformation i mobilen och köper produkten på datorn så är det viktigt att användarupplevelsen optimeras så t ex sökdata följer med från mobil till dator.

9. En 360-vy av kunden hjälper till att skapa verkligt värde
En plattform för kunddata (customer data platform, CDP) samlar data från alla olika källor där kunder interagerar med ett företag och gör denna information tillgänglig för andra system. När du har kundernas beteendedata från marknadsföring, försäljning, kundservice och de enheter och tjänster de använder (IoT) på ett ställe så får du en 360 graders vy av kunderna och vet hur du ska interagera med och skapa verkligt värde för dem. CDP kan exempelvis användas för datadriven marknadsföring och personalisering av användarupplevelsen.

10. Data och analys visar vägen mot ökad lönsamhet
Data kan vara en extremt värdefull tillgång, men hur företag bäst hanterar den har varit ett hett ämne under de senaste 10 åren. Men nu förstår många företag att de saknar strategier och planer på hur man använder sin data. Ska IT hantera data eller är det en fråga för marknadsavdelningen? Data och analys kan ge underlag till kundinsikt och marknadsföringsåtgärder. Mer kunskap och kapacitet måste byggas upp inom marknadsföringsorganisationer i hur man utnyttjar data fullt ut.

Ulf Vanselius

tag