2017 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter:
1. Datadriven marknadsföring och analys allt viktigare i kampen om kunderna
Alltmer avancerade tekniska verktyg och plattformar ger dig möjlighet att online både mäta och samla in stora mängder data om besökare och kunders beteende. I takt med att du samlar på dig data ökar även kraven på analysdelen för att kunna få fram de viktigaste insikterna ur materialet. Rätt utförd kommer analysen visa hur kunderna tänker och vad de tycker om ditt erbjudande och varumärke, hur de faktiskt agerar, vad de uppskattar och vad de inte bryr sig om. Data och analys är inte längre en del av beslutsunderlaget, det är beslutsunderlaget.
2. Mobilen leder i EGO-systemet
Att mobilen är en extremt viktig plattform för affärer och marknadsföring vet du redan. Många har säkert också koll på att antalet Google-sökningar från mobilen nu är fler än antalet sökningar från datorn, liksom att kunder använder sociala medier via framförallt mobilen (en stor och ökande skillnad). Handeln ser också ökande mobiltrafik dock fortfarande med liten konverteringsgrad. Här kommer du under 2017 se initiativ för ytterligare optimering av den mobila upplevelsen med avsikt att just driva konvertering. Det gäller att ha check på kundresans kontaktpunkter för respektive segment och hur olika faktorer som skärm, plats, kontext och intention bäst tas tillvara.
3. Kundupplevelsen allt mer avgörande
Utmaningen är inte längre att ha den bästa produkten, bästa kvalitén eller det lägsta priset. Utmaningen är att ge din kund eller besökare den bästa upplevelsen. Lyckas du kan det innebära att du får en engagerad ”ambassadör” och en kund som med allra största sannolikhet återkommer till dig. För att lyckas behöver du veta vad som är relevant för din kund, vad som värdesätts, uppskattas och är intressant just nu. Här räknas alla interaktionspunkter, online såväl som offline. Dessa måste vara konsekventa, inspirerande och undanröja eventuell friktion. Kundupplevelsen är på ett sätt slutmålet för hela den digitala resan.
4. Kundkommunikation, marknadsföring och design är de nya ledningsfrågorna
Att den digitala transformationen och omställningen pågår runtomkring är ingen nyhet eller trend. Men när klassiska konsultbolag som McKinsey, EY, PwC och Accenture förvärvar bolag specialiserade på design och digital kompetens är det ett tecken på en större ompositionering. Det handlar om att skaffa nya digitala verktyg och kanaler för att kunna stärka sitt kundfokus och -kommunikation, både strategiskt och i den dagliga verksamheten. Som företag är det hög tid att se över organisationen och prioritera kompetenser inom marknadsföring och digitala aktiviteter hos ledningsgrupp och styrelse.
5. Augmented Reality och Virtual Reality inspirerar
Med största sannolikhet kommer 2017 vara året som visar att AR och VR inte bara handlar om gaming och underhållning, utan även om hur industri och retail kan dra stor affärsnytta av tekniken. Succén för Pokemon GO blev en väckarklocka och inspirationskälla för många. Det kommer dock att ta några år innan VR och AR utnyttjas på bredare front och det är nu som proaktiva företag har en chans sticka ut och knyta till sig kunder via en unik och minnesvärd interaktivitet. Exempel på företag som ligger långt fram är IKEA (AR-katalog för att visa möbler i det egna hemmet), Hyundai (AR-manual för bilen) och Virgin Holiday (upplev resmålet med VR innan bokning)
6. Content marketing fortsätter att utvecklas
Content marketing växer i vikt i takt med att kundresan förändras. Idag vill den potentiella köparen inte ha kontakt med säljaren förrän längre fram i köpprocessen och söker på vägen dit information på egen hand. Grundläggande byggstenar för framgång har i flera år handlat om att skapa, distribuera och analysera innehåll och att under resans gång optimera balansen mellan kvantitet, frekvens och kvalitet. I takt med att alltfler blir duktiga, eller till och med väldigt duktiga på den processen, höjs kraven för att varaktigt kunna påverka kunden. För bäst effekt behöver du addera en byggsten – upplevelsen.
7. Chatbots underlättar kundresan
Digitala assistenter är en funktion som under 2016 fått fäste hos marknadsförare. Tekniken är under utveckling men möjligheterna och kapaciteten växer hela tiden. Hittills har chatbots mest utfört enklare repetitiva uppgifter som därmed automatiserats. Den nya generationen bots kommer däremot bli digitala marknadsförare och säljare, tänk e-handelssidor där chatbots hjälper kunden framåt i kundresan förbi steg som annars lätt kan skapa friktion. Siri från Apple har fått många kusiner – och fler kommer.
8. Social selling når potentiella kunder
Det är allt svårare att nå fram och skapa en relation med potentiella kunder i takt med att mediebruset ökar. Social selling har därför blivit ett viktigt verktyg för den proaktiva och lösningsorienterade säljaren. Verktyget ger säljaren möjlighet att, via interaktion och delning av relevant och värdefullt innehåll, använda t ex LinkedIn för att identifiera och skapa en relation med potentiella kunder. Härigenom bygger säljaren upp en relation med potentiella kunder redan innan köpprocessen är igång.
9. Native advertising engagerar på kundens villkor
Native är en annons som ger känslan av att vara en artikel bland andra i sin utformning. Traditionell display- och bannerannonsering tappar idag i effektivitet på grund av t ex adblockers och ”banner blindness”. Det som framför allt gör native-annonser framgångsrika är att formatet skapar ett betydligt större engagemang än traditionella banners. Enligt IHS och Sharethrough har undersökningar visat på 20-60% högre engagemang, med en efterföljande köpintention som är 18% högre. Inom fem år uppskattas native-annonser stå för 74% av all digital annonsering.
10. Konverteringsoptimering
Det är trevligt att ha många besökare på webbsidan, men vad besökarna gör på sidan är nyckeln till framgång. Det är idag ofta betydligt mer lönsamt att lägga resurser på att få fler besökare av den befintliga trafiken att konvertera än det är att investera i ökad trafik. Som företag behöver man därför ha en tydlig bild över (minst) två saker: 1) Klara mål för varje enskild webbsida; 2) Som stödjer de mål tilltänkta kunder har vid besöket. Ju bättre man känner sin kund, desto bättre kan man matcha de egna och kundernas målsättningar. Det är en metodisk process där mätning-analys-förståelse-förbättring konstant upprepas.