Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, b2b, Lantmännen, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, Sveriges Bästa Byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Giza, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, mätning, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, Crawford, multikulturella kunder, metod, kreativitet, affärsmål, Diesel, byråintäkt, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, Elearning, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, arkiv, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kontor, kundansvarig, Flextrus, engelskspråkiga copywriters, blogg, 2013, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, EuroMaint, DIAB, publikation, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, Nordea Masters, strategi, internationell, image, events, marknadsstrategi, Tetra Pak, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Alfa Laval, kompetens, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, copywriter, filosofi, Stockholm Open, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, case, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Cardo, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, CellaVision, AAA, Duni, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2017 29 dec

Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2018

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan, som har publicerats sedan 2012, har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad. 

2018 kommer följande trender att starkt påverka dina affärsmöjligheter: 

1. Augmented Reality och Virtual Reality blir verklighet
Det är 10 år sedan som de första demoapplikationerna visades upp för smarta telefoner. Nu kommersialiseras AR och VR på bred front. Produkterna som nu rullas ut kommer från de riktigt stora aktörerna, bl.a. Microsoft med HoloLens och Facebook med Occulus Rift. Stora resurser läggs på att ta fram plattformar för att effektivt kunna utveckla lösningar. Var ska man då använda AR och VR? Snart överallt, är den enkla sanningen. Idag finns de flesta applikationer på mässor eller i butiker för att skapa en upplevelse runt varumärket. Inom B2B används tekniken för att demonstrera stora produkter (tom gå in i dem) och ett område som redan exploderat är service. Genom tekniken kan en servicetekniker få tillgång till hela företagets kunskap och servicearbetet blir upp till 50% snabbare. 

2. Röststyrning
Röststyrning är egentligen inte nytt. Toshiba visade upp en röststyrd laptop 1994 på CeBIT och mobiltelefoner kunde röststyras redan för redan 15 år sedan. Men 2017 exploderade tekniken. Sökningar via röst på Google ökade med 22% och 2020 beräknas mer än 50% av sökningarna göras via röst. Idag har alla de stora aktörerna intelligenta assistenter som vi kan prata och interagera med. Cortana, Alexa, Siri och Google dominerar marknaden. Att vi nu ger instruktioner som tex: ”Läs upp DI-artikeln om Geelys köp av Cevians post i Volvo” kräver att webbsidorna är anpassade för röstsök och uppläsning. Detta ställer nya krav på hur bl.a. webben är uppbyggd. SEO för röstsökning kommer att få en stor och ökande betydelse. 

3. E-commerce inom B2B för mer konkurrenskraft
 E-handeln inom B2B är redan idag större än inom B2C. Många företag erbjuder givetvis sina kunder direktkanaler via extranät, men mer standardiserade plattformar för e-handel blir allt viktigare. 75% av företagen säger att kunderna kräver att få köpa produkterna online och undersökningar visar att en investering i en e-handelsplattform ofta ger ett positivt ROI redan det första året. Om det görs rätt vill säga. Kunderna är idag vana vid att handla på Amazon och Alibaba och kräver samma användbarhet som dessa plattformar har. 

4. GDPR ställer krav på alla digitala kanaler
25 maj 2018 är ett viktigt datum som alla företag måste ha koll på. Då träder den nya dataskydds-förordningen(GDPR) i kraft i alla EU:s medlemsländer. Syftet med GDPR är framför allt att stärka individens integritetsskydd samt underlätta handel och överföring av information mellan EU-stater. För företag innebär det att man måste ha full kontroll över alla personuppgifter som lagras. Man måste också inom rimlig tid kunna leverera all information man har lagrad om en viss person samt bevisligen kunna radera denna. Brott mot lagen kan ge böter upp till 4% av ett företags omsättning eller max 20 MEUR. 

5. Kundresan och kundupplevelsen
Dagens kunder söker upplevelser och hatar ”clunkyness”. För att förstå och möta kundens behov krävs en grundlig analys av alla touchpoints, fysiska och digitala, i resan mot köp och nöjdhet. I de tidiga faserna av kundresan är det ofta marknad som äger kanalerna för att i nästa steg övergå till försäljning och därefter till eftermarknad. Kundresan innehåller ofta mer än 20 interaktioner med den presumtiva kunden som idag t ex förutsätter att information som är lämnad i ett steg inte ska behöva upprepas . I många företag saknas ett samlat grepp om kundresan och dess touchpoints – en stor potential till förbättring. 

6. Utnyttja de digitala marknadsföringskanalerna
Digitala marknadsföringskanaler som programmatic, social marketing och native öppnar nya möjligheter att nå dina potentiella kunder och driva dem mot beslut. Digitala kanaler motsvarar nästan 50% av medieinvesteringarna i Sverige idag. Fördelen med digitala kanaler, är framför allt styrningen, där du kostnadseffektivt kan rikta ett budskap både mot ett fåtal företag du vill ha som kunder (sk Account Based Marketing) eller bearbeta en större marknad för att driva besök och konvertering på din landningssida. 

7. AI för annonsering och automatisering
Alltmer avancerade tekniska verktyg som AI (artificiell intelligens) ger dig ännu bättre möjligheter för effektiv nå potentiella kunder. Flera plattformar för digital marknadsföring erbjuder idag AI som underlag för beslutsstöd och styrning. Facebook har t ex tagit fram ett nytt verktyg heter ”Dynamic creative”. I verktyget kan en annonsör lägga in olika fakta om målgruppen. Facebooks AI pusslar ihop dessa för att ge bästa effekt baserat på vem som ser annonsen. 

8. A/B-testning – stöd för konvertering och personalisering
Många webbplattformar har kraftfulla och relativt enkla verktyg för att göra A/B-tester. Utnyttja detta. Testerna kan göras på all sorts innehåll; formulär, bilder, rubriker, knappar mm och visar snabbt vad som fungerar och inte. Eftersom konvertering är ett av de viktigaste målen för besök på webbsidor så är A/B-tester ett enkelt sätt att öka denna. Tester kan också vara ett sätt att göra webbplatsen bättre personaliserad för de målgrupper man har. 

9. Google och Facebook fortsätter att dominera
Globalt spenderas 84% av den digitala mediebudgeten hos dessa två aktörer och plattformarna representerar mer än 90% av ökningen i Sverige. Dominansen gör det är svårt undvika plattformarna i alla strukturerade mediemixer. Och självklart finns det skäl till att kanalerna dominerar, bl a har de extremt anpassningsbara inställningar för kampanjer. Facebook har också visat sig fungera alldeles utmärkt för B2B-kampanjer och ger ofta bättre utfall än LinkedIn. En ny typ av aktör som ökar kraftigt, i varje fall i USA, är Amazon som vill ta en del av annonskakan. 

10. IoT – uppkopplat in i minsta pryl
Internet of Things (IoT) är en marknad i stark tillväxt. Tekniken används snart överallt, t ex inom industri, handel, hem och fordon. Gartner uppskattar att det totala antalet uppkopplade enheter år 2020 kommer uppgå till 20,4 miljarder, att jämföra med dagens cirka 5 miljarder. För företag gör tekniken det möjligt att effektivisera och automatisera övervakning, kontroll, styrning och uppföljning av processer och industriella flöden. IoT är en lockande marknad för många, och de stora vinnarna kommer bli de som kan integrera de uppkopplade produkterna med sina egna och sina kunders digitala kanaler.


Ulf Vanselius

2017 22 dec

Vi expanderar och söker AD och Projektledare

Vi söker de bästa till Sveriges mest internationella B2B-byrå:

Art Director

Vi söker en nyfiken, digitalt vass och rutinerad AD. Du är en fena på utveckling av koncept, idélösningar, visuell identitet samt införsäljning av idéer. Givetvis är du strategisk, kreativ och designar kommunikationslösningar för både digitala media och print. Som AD här kommer du bli en viktig lagspelare i vårt team och arbeta inom reklambyrån Pyramid, digitalbyrån Petra och varumärkesbyrån Graal.

Projektledare

Vi söker en driven och vass projektledare med erfarenhet inom B2B. Din roll blir att utveckla kundens affär och varumärke samt vara ett strategiskt bollplank. Du förstår det nya digitala landskapet och alla möjligheter det ger. Att analysera marknadsbehov, driva workshopar och sälja in kommunikationslösningar är du självklart en fena på. Som spindeln i nätet ser du till att våra interna projektteam och kunderna drar mot gemensamma mål samtidigt som du har full koll på projektens lönsamhet.


Välkomna med era ansökningar!

Ansökan skickas senast 19 januari, 2018 till ulf@pyramid.se 

Ulf Vanselius

2017 21 dec

Reklambyrån Pyramid nominerad till Årets Byrå 2018


För tolfte året i rad är reklambyrån Pyramid nominerad till en topplacering i tävlingen Årets Byrå som genomförs av analysföretaget Regi i samarbete med bl a Resumé.

Årets Byrå utser bästa byrå i 15 kategorier. Vinnare i varje kategori är den byrå som får högsta totala betyg i de enkätsvar som inkommit från kunderna. 154 byråer klarade kvalificeringskraven och har betygsatts genom flera tusen kundbedömningar.

– Självklart är vi glada för nomineringen, säger Ulf Vanselius, VD för Pyramid. Det är fantastiskt att Pyramid återigen är bland de bästa i Sverige. Vi håller Helsingborgs fana högt!

– Pyramid har placerat sig mycket bra i tävlingen de senaste elva åren, och i år tävlar vi åter i den största klassen för reklambyråer (byråintäkt >50 mkr), fortsätter Ulf Vanselius. Vi har en lång rad topplaceringar och är Sveriges högst rankade B2B-byrå. I år hoppas vi självklart att vinna klassen och återigen bli Årets byrå.

Läs mer om Årets Byrå på
www.aretsbyra.se

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på 042-38 68 26 eller ulf@pyramid.se.

Ulf Vanselius

2017 30 nov

Sveriges Marknadsföringsindex visar på stark optimism bland Sveriges företag

83% av svenska bolag planerar att öka eller bibehålla sina investeringar inom marknadsföring under 2018. Det visar en undersökning genomförd av Pyramid Communication, Sveriges ledande byrå inom B2B.

I september inbjöds Sveriges marknadschefer, från företag med mer än 10 miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren.

Frågorna ställdes till ca 5.000 marknadschefer varav 160 stycken svarade på enkäten som utgör basen av Sveriges Marknadsföringsindex.
– I dagsläget finns det relativt lite statistik att luta sig mot när man till exempel ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget. Vi får många frågor av våra kunder hur mycket andra företag investerar i marknadsföring, och hur de fördelar sin budget mellan olika kanaler, säger Ulf Vanselius, VD för Pyramid.
– Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra kunder och resten av Sveriges marknadschefer en indikation på hur trenden ser ut bland övriga företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete. Undersökningen kommer att genomföras varje år och på så vis skapas ett marknadsföringsindex som vi tror kan bli intressant och användbart för beslutsfattare inom marknadsföring

Årets undersökning visar bland annat att 83% procent av svenska företag planerar att öka eller bibehålla sina investeringar i marknadsföring år 2018 vilket tyder på en fortsatt god konjunktur. Det finns också en mycket tydlig avsikt att flytta investeringarna från traditionella kanaler som annonser och mässor till digitala och sociala kanaler. Men övergången sker betydligt långsammare än ambitionen visar och många ser stora utmaningar i processen.

Undersökningen i sin helhet kan laddas ner här

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på tel 042-38 68 26 eller mail ulf@pyramid.se

Ulf Vanselius

2017 03 jul

Hiab vinner German Brand Award

Hiab vinner German Brand Award

Hiab belönades I fredags med ett guld av German Brand Awards i klassen “Industry Excellence in Branding” bland över 900 företag/brands som registrerat sig med motiveringen:

"In the form of an eye-catching elephant head, which recalls a stylised load hook, as the unifying logo of the brand association, this expressive, emotionalised key visual with high symbolic significance and recognisability is very successful. It rigorously conforms to the company's corporate design, which has been consistently implemented on all products, packaging and communication media and ensures instant recognition. A well-crafted, cleanly designed image that gives the Hiab brand a distinctive identity".

Som partner från dag 1 av varumärkesresan är vi stolta och glada. Stort grattis Hiab!

Hiab är en av världens ledande leverantörer av lasthanteringslösningar för bilar som används inom bl a inom byggnadssektorn, skog, industri, avfallshantering, återvinning och försvaret.

Hiab är en del av Cargotec-koncernen som under ett antal år valde att konsolidera gruppens åtta starka varumärken till ett huvudvarumärke. Kundernas reaktion visade att detta inte var den bästa vägen. En analys av kännedom och preferens på marknaden visade att en återgång till Hiabs åtta starka produktvarumärken gav en rad fördelar. Respektive varumärke skulle kommunicera sina unika fördelar, men det var också viktigt att visa att de åtta varumärkena hörde ihop.

Detta var starten på en fantastisk varumärkesresa där Hiab fick en ny visuell identitet, nytt varumärkeslöfte, ny kommunikation, ny webbsida – ja kort och gott allting nytt. Du kan se ett antal exempel här och självklart på hiab.com

Ulf Vanselius

loader