Nyheter

Det händer alltid något här på Pyramid. Här listar vi våra senaste nyheter. Äldre nyheter finns i menyn till höger. Det finns även ett taggmoln, där de populäraste inläggen är de med störst textgrad.


Taggmoln


Spectracure, Gyproc, helsingborg, Bluetooth, b2b, Lantmännen, Posten Norge, Bästa Byrå, finanskris, Sveriges Bästa Byrå, checklistor, Green Cargo, Flint Group, internationell marknadsföring, Rymdbolaget, storkunder, erfarenhet, omsättning, ordlista, Webbyrån Petra, kommunikationsplattform, karta, kommentarer, årets byrå, planering, Giza, Cargo News Center, anställda, Nord-Lock, lansering, Metso, mätning, web, SAS Cargo, internet, problemlösning, driver, lönsamhet, Crawford, multikulturella kunder, metod, kreativitet, affärsmål, Diesel, byråintäkt, varumärkesstrategi, pr, Kreditvärdighet, digitala media, csr, Elearning, kommunikationsbyrå, populär byrå, kunder, Marine, positioner, Soliditet, Helsingborgs Hamn, samarbete, projektdefinition, Skånska Energi, arkiv, startk varumärke, skrift, framgångsformeln, Moving, Mervärde, Skånetrafiken, varumärkesutveckling, Petra, tjänster, fakta, Bring, svar, Ruukki, kontor, kundansvarig, Flextrus, engelskspråkiga copywriters, blogg, 2013, uppföljning, Awapatent, internationellt nätverk, EuroMaint, DIAB, publikation, Årets Byrå 2010, integrerad marknadskommunikation, resultat, Nordea Masters, strategi, internationell, image, events, marknadsstrategi, Tetra Pak, kunskapsbank, AkkaFRAKT, Hiab, seminarie, Stockholm, medarbetare, konkurrenskraft, nyanställer, LogIn, Enfo, Kompetensplatsen, personal, b2b-bloggen, varumärken, Alfa Laval, kompetens, analys, HemoCue, reklambyrå, communication, koordinering, nyhetsarkiv, Heatex, lösning, Leine & Linde, copywriter, filosofi, Stockholm Open, Woody Bygghandel, GAIA Leadership, Picodeon, digital marknadsföring, Dermagen, branding, Årets Byrå 2008, Kundens Bästa Byrå, Swedish Open, case, business to business, internationell kompetens, bästa B2B-byrå, checklista, erbjudande, Atlas Copco, marknadsföring, IQHBG, JBT Corporation, Green Landscaping, AAK, projectivity, Sveriges bästa b2b-byrå, pyramid, telefon, SUN Automation Group, nyheter, ABS, digitala affärstrender, estetik, Kullaflyg, kontakt, partner, kommunikation, fråga, Kompetensor AB, nätverk, Seminarium, Decido AB, utvecklas positivt, Cardo, Norden Machinery, business, Nibe, Axis, lågkonjunktur, exempel, CellaVision, AAA, Duni, genomförande, Varumärke, Carpe Nova, kunskap, SÅAB, dela,
2011 10 nov

Reklambyrån Pyramid startar webbyrån Petra

Helsingborgsbyrån Pyramid har de senaste fem åren rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business.
1 januari 2012 startar Pyramid en ny webbyrå med namnet Petra; Sveriges första webbyrå med fokus på internationella affärer. Petra ska erbjuda Sveriges vassaste nätlösningar för internationella företag – från digital strategi till lösningar för webben, mobilen och sociala media.

Pyramid har under drygt 20 år levererat varumärkes- och kommunikationslösningar för många av Nordens största B2B-företag. Sedan början av 1990-talet har detta inkluderat digitala lösningar. 1993 byggde Pyramid sina första interaktiva presentationer för Ericsson och Höganäs, 1994 byråns första hemsida för SAS. Sedan dess har Pyramid byggt hundratals nätlösningar – från stora företagswebbar till vassa och säljande kampanjsajter – samt under senare år många lösningar för mobila och sociala media.

– Nu tar Pyramid nästa steg och startar webbyrån Petra, berättar Ulf Vanselius, VD och en av huvudägarna i Pyramid.

Om tre år ska Petra vara bäst i Sverige

– Vi har identifierat en nisch på marknaden, där få, om någon, av webbyråerna behärskar strategi, varumärkesfrågor och kommunikation för internationella företag. Petras fokus blir att utveckla säljdrivande digitala lösningar. Ambitionen är hög: inom tre år ska Petra vara Sveriges bästa webbyrå. För att nå dit har vi rekryterat några av Sveriges vassaste internetpersoner som vi kombinerar med Pyramids kompetens inom varumärken och kommunikation.

– Många kunder söker en specialiserad webbyrå som partner, fortsätter Ulf Vanselius. Skälen varierar: ibland har de den övergripande strategin på plats och har definierat ett specifikt behov av digital kommunikation, ibland tycker de helt enkelt att deras reklambyrå är bra men inte förstår digital kommunikation. Till dessa företag ska Petra erbjuda Sveriges vassaste nätlösningar – från digital strategi till lösningar för webben, mobilen och sociala media – medan Pyramid fortsätter leverera starka varumärkes- och kommunikationslösningar för Sveriges mest ambitiösa B2B-företag.

För mer information, var vänlig kontakta:
Ulf Vanselius, VD för Pyramid Communication AB,
0705-16 33 70
ulf@pyramid.se

Ulf Vanselius

2011 07 sep

AkkaFRAKT väljer Pyramid som partner för sin fortsatta framgångsresa

Transport- och logistikkoncernen AkkaFRAKT har vuxit snabbt de senaste åren och har idag 250 delägare och drygt 600 fordon rullande på de sydsvenska vägarna. Med huvudkontor i Malmö och regionkontor i Lund och Åhus har man god täckning i området och räknar med fortsatt mycket stark expansion framöver.

För att fortsätta ta marknadsandelar och möta den ökande konkurrensen tar AkkaFRAKT hjälp av Pyramid för att se över sin strategiplattform, positionering och varumärke. ”Vi har ett par år med branta tillväxtkurvor bakom oss och har satt ännu tuffare mål framåt, så vi kommer att satsa hårt på vår försäljning och marknadsföring de närmaste åren.”, säger Fredrik André, marknadschef på AkkaFRAKT. ”Att nå våra mål kommer att kräva en samspelt organisation och en vässad kommunikation med våra målgrupper.”
På Pyramid ser man samarbetet med AkkaFRAKT som mycket intressant. ”AkkaFRAKT har en lång och spännande historia och är ett av Sveriges mest expansiva transportföretag. Vi ser stora möjligheter att bygga ett starkt varumärke kring företagets kärnvärden och genuina entreprenörsanda.”, säger Emma Nilsson, Account Director på Pyramid. ”Vi ser fram emot ett fartfyllt samarbete de kommande åren.”, avslutar hon leende. Samarbetet påbörjades direkt efter semestrarna och kommer att resultera i ny varumärkes- och kommunikationsplattform i november månad.

Arbetsgruppen på Pyramid består av Ulf Vanselius, VD, Emma Nilsson, Account Director, Micco Grönholm, Brand Development Director, Vera Porad Falk, Copywriter och Christian Lindborg, Art Director.

För mer information, kontakta:
Emma Nilsson, Pyramid Communication, 042-38 68 75, emma@pyramid.se

Ulf Vanselius

2011 31 aug

HemoCue väljer Pyramid som ny global huvudbyrå

Efter en noggrann utvärdering av ett antal reklambyråer har HemoCue valt Pyramid som ny global reklambyråpartner pga det fokus på internationell kommunikation och varumärkesstrategi som Pyramid representerar.

HemoCue® AB utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för medicinsk diagnostik vid patientnära testning. Det grundläggande konceptet bakom HemoCues produkter är att patientnära och med laboratoriekvalitet utföra viktiga och vanliga tester i blod och urin. Tester som är snabba och enkla att utföra - av alla.

– HemoCue står inför många spännande utmaningar på flera marknader som är i stark utveckling och förvandling. Våra lösningar för patientnära testning med labbkvalitet utvecklas hela tiden med fokus på att förenkla vardagen för personal som arbetar med detta, utan att göra avkall på kvaliteten. Vår utveckling öppnar nu upp för nya möjligheter, segment och målgrupper. Pyramid visade sig bäst svara mot våra krav på en strategisk varumärkes- och kommunikationspartner för en internationell marknad. Vi behöver en partner som kan hjälpa oss stärka vår position och vårt erbjudande genom kreativ kommunikation med stark förankring i företagets ursprungliga värderingar, säger Mats Lindfors, marknadsdirektör på HemoCue.

– Uppdraget ligger helt i linje med vår kompetensprofil och vi ser fram emot ett nära samarbete med HemoCue där vi får förmånen att ta en aktiv del i utvecklingen av ett av Sveriges mest spännande företag. Samarbetet startar direkt med att vi tillsammans med HemoCue utvecklar en ny varumärkesstrategi och kommunikationsplattform, säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid.

Arbetsgruppen på Pyramid består bl a av Rikard Jevinger (kundansvarig projektledare), Micco Grönholm (varumärkesutveckling), Ann-Christin Lindstedt (copy), Henrik Stierna (AD), Jan Axelsson (teknisk projektledare), Fredrik Holst (produktionsledning).

För mer information, kontakta:
Rikard Jevinger, Account Director, Pyramid Communication AB, 042-38 68 78, rikard@pyramid.se
Mats Lindfors, Director of Marketing and Legal Affairs, HemoCue AB, 0431-48 13 19, MLI@hemocue.se

HemoCue AB utvecklar, producerar och marknadsför utrustning för diagnostiska test för såväl akutsjukvård som för olika former av primärsjukvård. HemoCue ägs av Quest Diagnostics Inc. Globalt omsätter HemoCue ca MSEK 600 Antalet anställda är ca 400 varav 275 vid huvudkontoret i Ängelholm. Export sker till mer än 120 länder och de största marknaderna är USA och Europa. Läs mer på www.hemocue.com

Ulf Vanselius

2011 31 maj

Pyramid rankad som bästa B2B-byrå i Sverige – för femte året i rad

Resultatet av undersökningen Kundens Bästa Byrå (fd Sveriges Bästa Byrå), som genomförs av Novus och branschtidningen Resumé, redovisades igår. För femte raka året har helsingborgsbyrån Pyramid rankats högst i Sverige bland business-to-business-byråer; d.v.s. byråer som främst arbetar med producentreklam. Pyramid hamnade på en hedrande silverplats i den s.k. "Elitserien", klassen där Sveriges största byråer tävlar och där även konsumentbyråer är inräknade.

Kundens Bästa Byrå är en undersökning där bästa byrå utses i tolv kategorier. Vinnare i varje kategori är den byrå som får högsta totala betyg i de enkätsvar som inkommit. I år deltog över 1300 företag som betygsatte 183 byråer.

– Naturligtvis är vi stolta och glada över de omdömen vi får av våra kunder år efter år, säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid. Förutom silverplatsen i Kundens Bästa Byrå blev vi för några månader sedan rankade 7:a i Årets Byrå, en motsvarande undersökning som genomförs av Regi i samarbete med Dagens Industri. Lägger man samman de två undersökningarna rankas vi för andra året i rad som Sveriges bästa reklambyrå.

– 95% av det vi producerar är avsett för andra marknader än den svenska, och vi därför syns vi nästan aldrig i svenska medier. Våra uppdragsgivare är ett 30-tal svenska och internationella företag, varav de flesta är världsledande inom sina respektive nischer. Vi får allt fler strategiska uppdrag för globala företag, som bevisligen anser att vi mäter oss väl med våra motsvarigheter i USA och Europa.

– Vårt fokus på resultatorienterad varumärkesutveckling och kommunikation för internationellt verksamma företag har gjort att vi utvecklats mycket starkt de senaste åren. Under 2010 ökade vår omsättning med nästan 30% och vi nyanställde 4-5 personer. Den positiva trenden håller i sig även i år. Under våren har vi inlett samarbeten med en handfull större företag, bl.a. Duni, Enfo, Elopak och CellaVision, och fler står på kö och vill börja samarbeta med oss.

– Vi ser redan nu att 2011 kommer att bli ett rekordår, avslutar Ulf Vanselius.

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på 042-386826 eller ulf@pyramid.se

Ulf Vanselius

2011 17 maj

Duni väljer Pyramid för internationell produktlansering

Duni är en av Europas ledande leverantörer av attraktiva och funktionella produkter för dukning och take away. Varumärket Duni säljs på över 40 marknader och är marknadsledande i Central- och Nordeuropa. Duni har ungefär 2 000 anställda i 17 länder med huvudkontor i Malmö och tillverkningsenheter i Sverige, Tyskland och Polen. Företaget är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Duni valde nyligen Pyramid som ny kommunikationspartner för en strategisk produktlansering inom division Professional. Division Professional vänder sig mot restauranger och hotell och har framgångsrikt erövrat stora delar av den europeiska marknaden. Duni Professional omfattar servetter, dukar, tabletter, serveringsprodukter och ljus.

– Vi har valt att använda Pyramid som samarbetspartner för utveckling av kommunikations- och varumärkesstrategi för en viktig internationell produktlansering. De har övertygat i sitt tillvägagångssätt och har visat stor professionalism, säger Anna-Karin Fäldt, Project manager på Duni.

– Uppdraget är synnerligen spännande eftersom det omfattar utvecklingen av ett mycket starkt varumärke på en mycket internationell marknad, liksom att skapa en kraftfull kommunikationsplattform och aktivitetsplan för lanseringen som Duni kan utnyttja globalt, säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid.

– Duni kommer att vara en av våra större och mer utmanande uppdrag, kommenterar Micco Grönholm, ansvarig för varumärkesutveckling på Pyramid, och vi har rivstartat den strategiska processen under våren.

Arbetsgruppen på Pyramid består av Ulf Vanselius (strategi), Micco Grönholm (varumärkesutveckling), Lisa Skarp (projektledning), Jason Ross (copy) och Henrik Stierna (AD).

För mer information, kontakta Ulf Vanselius på 042-38 68 00.

Ulf Vanselius

loader